4 Feb 2011

Impian & realiti

sering terjadi sesuatu yang kita harapkan tidak seperti kenyataan yang harus kita hadapi. sesuatu yang kita impikan tidak sama dengan apa yang ada di depan mata. sesuatu yang kita cita-cita dan idam-idamkan kontra dengan hasil yang didapatkan. keadaan seperti ini kadang-kadang sangat menstresskan. yup.. aku pun selalu juga merasakan benda yang sama.. stress dan tertekan dan menyalahkan diri sendiri apabila impian tidak sesuai realiti..hoho.. lumrah kehidupan..

mungkin harapan terlalu tinggi... mungkin cita-cita terlalu sukar untuk direalisasikan.. atau mungkin memang usaha yang dilakukan tidak sejajar dengan hasil yang diharapkan.. atau mungkin impian yang didamkan sememangnya diluar kemampuan....atau??????....

seminggu ini aku banyak mendengar tentang hidup, impian, cita-cita, harapan, kejayaan, kegembiraan, kekecewaan, maupun kesedihan. Dalam kuliah Psikiatrik mengatakan kekecewaan dalam hidup sering timbul kerana apa yang diharapakan tidak kesampaian. Banyak orang yang terlalu gopoh dan terburu-buru dalam meletakkan target, sehingga ketinggian targetnya tidak sesuai dengan kemampuan diri. akhirnya apabila target yang diletakkan gagal dicapai kekecewaan akn timbul diiringi kesedihan dan tekanan yang akhirnya meletakkan kesalahan pada diri sendiri. yang teruknya bila menyalahkan orang lain atas kegagalan, dan yang paling teruk menyalahkan tuhan kononnya tidak adil dalam memberikan pertolongan.

kontra pula.. ada juga orang yang mengatakan target dan impian biar tinggi, kalau x dapat dicapai x apa.. janji cita-cita dah ada. Targetlah bulan kalau x dapat bulan taik bintang pun jadilah..macm tu lah lebih kurang.. target lah tinggi-tinggi kalau dapat yang bawah-bawah dari target pun kira ok lah.. bagi aku, tidak ada yang salah dalam hal ini, mungkin boleh menaikkan semangat untuk berusaha dan berikhtiar. Tapi haruslah bersedia 24jam untuk menghadapi kekecewaan. yang penting, harus optimis dan terus istiqamah dalam mengejar yang diidamkan.
:bofu_15:
dari kuliah sblum ni dan khutbah jumaat tengah hari tadi, aku mendapat satu kesamaan yang sememangnya sangat baik jika diaplikasikan dalam kehidupan. apa itu?... KEBAHAGIAAN DALAM HIDUP SEHARUSNYA KITA RASAKAN DALAM PROSES KITA MENCAPAI MATLAMAT HIDUP, DAN BUKANNYA KETIKA KITA MENCAPAINYA... KALAU CITA-CITA KITA TERCAPAI BONUS BUAT KITA..TAPI KALAU TIDAK JANGAN PERNAH BERPUTUS ASA!!... yup.. kita harus enjoy apa yang kita lakukan dalam menjalani hidup, tanpa perlu terlalu tertekan untuk mencapai target.. dengan begitu kita akan merasa puas dan tidak terlalu kecewa apabila sesuatu yang kita harapkan tidak menjadi kenyataan. kerana kepuasan ketika berusaha itulah sebenar-benar kebahagiaan.. x paham???..
:bofu_25:
sebagai contoh.. tiap student pasti menyimpan hasrat untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. tiap hari belajar dan datang kuliah. x pernah ponteng. tapi akhirnya pasti ada yang gagal. dan saat itulah akan terasa stress dan segala usaha sia-sia. tapi bagi orang yang enjoy menjalani kuliah, enjoy dalam belajar, merasa proses belajar membuat dirinya lebih matang dan lebih berpengetahuan, walaupun terpaksa menghadapi kegagalan tapi orang seperti ini jarang berasa terlalu kecewa dan tertekan. dia akan mengatakan mungkin ini jalan untukku, kena ambil short sem supaya aku belajar lebih lagi........tapi enjoy pun berpada-pada lah hehe..

sama juga time aku ngan kawan-kawan aku masak.. tau2 saja lah kalau lelaki yg masak..haha.. walaupun makanan x sesedap mana.. walaupun buat roti canai 3 kali dan semuanya x menjadi.. tapi kami enjoy time masak-masak tu. jadi yg x sedap pun jadi sedap.. sampai menjilat jari.. hehe.. mcm tu juga lah dalam kita menjalani proses hidup.. bila pengalaman kita bertambah dan mendapat rezeki yang tidak seberapa, kita harus rasa senang dan bahagia.. mungkin sebab itulah ada orang walaupun hidup sederhana tapi bahagia. ada orang yang sibuk mengejar harta tapi x pernah merasakan kesejahteraan hidup..
:bofu_13:
panjang sdh ni... x tau la orang paham atau x....hahaha......... yg penting enjoy your life... rasakan kenikmatan hidup melalui proses kehidupan yang kita lalui..... kalau kita mendapat kejayaan itu bonus bagi kita. tapi jika ia berakhir dengan kegagalan pasti tuhan ada jalan yang lebih baik untuk kita.....


pagi tadi dapat 'kuih bakul" from my indonesian pren yg sambut CNY :bofu_36:... dia cakap "dijamin halal deh"..hehe


10 comments:

  1. bukan sume yang kita impikan akan tercapai..(

    ReplyDelete
  2. yes kami faham. eh aku faham! hehe
    dan terima kaseh untuk peringatan

    entry ni buat aku bfikir

    ReplyDelete
  3. agree...wlupun sy sendiri slalu kechiwa.hehehe

    ReplyDelete
  4. KEBAHAGIAAN DALAM HIDUP SEHARUSNYA KITA RASAKAN DALAM PROSES KITA MENCAPAI MATLAMAT HIDUP, DAN BUKANNYA KETIKA KITA MENCAPAINYA... KALAU CITA-CITA KITA TERCAPAI BONUS BUAT KITA..TAPI KALAU TIDAK JANGAN PERNAH BERPUTUS ASA!!

    hmm. aku paling suka ayat ni.

    ReplyDelete
  5. walawei.. jawahir oii.. panjangnye khutbah. eh. maksud aku entri kau ni.. tapi ada makna gitu kan.. thanks aww share.. aknku amik pengajaran~

    siap dpt kuih raya cina eh? asal aku xdapat eh? haha

    ReplyDelete
  6. topimagine : yup2.. betul.. yg penting berusaha dan betawakkal kepada Allah..

    ReplyDelete
  7. tqa : paham ka cg..hehe.. jgn banyak pikir2.. pikirkan boleh saja...haha

    ReplyDelete
  8. marly : hehe... ak pun sering kechiwa hampa terseksa merana....

    fadzmi : hehe.. semmat kan..hahaha... bangga lagi tu...

    ReplyDelete
  9. daun ceri : panjang berjela-jela.. ak x pasti ko paham @ x...hehe...

    ReplyDelete
  10. impian sy xtrcapai ... sabor je la ...

    ReplyDelete