19 Feb 2011

100 soal waktunya 100 menit!

huh!!.. akhirnya tamat gak aku punya sem 5.. sem yng sangat menyeksakan setakat ni... hampir seminggu ak x hapdet blog sebab busy.. bnyak sgt exam untuk blok terakhir sem ni.. soalan pun banyak dan susah... 100 soalan dalam 100 menit..bukan sekali, tapi dua kali.. jadi 200 soalan..huhuhu... time tu lah kena diagnose sakit apa, kena tau kenapa boleh jd macm tu, kena tau obat dia. apa side effect kalau pakai obat ni obat tu, untuk bayi lain, kanak2 lain, orang tua lain, hohoh... sakit otak.. x masuk lagi exam skill lab kena buat pemeriksaan fisik dengan wawancara pesakit live depan dokter.. kalau salah kena marah... pagi tadi last paper sblm start cuti, kena jawab 50 soalan lagi..membuatkn kepala aku berdenyut-denyut sampai skg.. Ini aku cerita utk 1 blok.. sem ni aku ada 4 blok.. tiap blok kena hadapi mcm ni.. boleh gila... hoho..

minggu ni banyak sgt cerita pasal dokter luar negara x berkualiti. aku busy mcm mana pun tetap gak baca akhbar Malaysia tiap hari..hehehe. kadang- sakit hati jugak bila baca komen2 pembaca dalam akhbar..huh.!!.. aku yg ambik medik dekat Indonesia pun terasa lah jugak kan.. emo pun ada gak..hahaha... x pa la, suka hati orang mau cakap apa.. janji aku datang sini belajar.

hengat senang ka belajar utk jadi dokter ni... SUUUUUSSSSAAAHHHHH yang tersangat susah, boleh pecah kepala.. lebih2 lagi orng mcm aku yg tahap kepandaian cukup2 makan saja. kami bukannya mcm medical assistant yg selalu ada peluang pg hospital untuk praktikal, belajar teori sedikit, then pg hospital, pastu balik belajar teori lagi then praktikal lagi. Tak sama gak dgn pelajar2 kolej kejururawatan yg ada dekat hospital2 kerajaan yang sambil belajar then boleh pegi wad. kami terpaksa belajr 3 tahun untuk teori then barulah berpeluang praktikal. sebelum tu suntik2 patung bolehlah. Time praktikal pun bukan semua negara bagi foreign student pegang pesakit, kalau kat Indonesia ni memang bagi lah, tapi kalau negara eropah lain x semua yg bagi kebenaran. Jadi yg x dapat pegang pesakit tu dapat tengok saja lah orang suntik, pasang infus, dan etc.. sebab tu bila balik Malaysia masih blur2 sikit.

sebab tu bila balik Malaysia ada housemanship. Time tu lah latihan praktikal sebelum dapat kelulusan kat Malaysia. Time tu lah yg x dapat praktikal dengan pesakit kat luar negara sblm ni boleh mengaplikasikan teori yg dah belajar. so bagi la peluang dan waktu. nama pun Housemenship. kalau ada perbezaan dengan apa yg dipelajari di luar dengan standard yg digunakan dalam negara, time ni jugak lah boleh diubah mengikut standard Malaysia. Jadi bagi aku kalau ada kelemahan sikit time housemanship tu wajarlah (tapi kalau langsung x tau apa2 itu baru x wajar). Nanti bila dah lepas housmenship 2 tahun ak yakin skill mesti lebih mantap.

memang aku x nafikan kerjaya dokter ni perlu pengetahuan dan skill yng betul2 mantap sebab dokter bekerja dengan nyawa orang lain.. takut la pulak...hhuuhuhu.. tapi InsyaALLAH kalau rajin berusaha pasti berjaya. Itulah doa aku ngan kawan2 tiap hari, berjuang bersama-sama di sini dengan harapan boleh membuat ibu bapa bangga dan dapat membantu masayarakat bila pulang ke tanah air nanti.. semoga kami semua berjaya..aminnn...

~~ hari ni start cuti, tapi ak x balik huhuh.. lama gak cuti kali ni, dekat 3 minggu. tapi x taw kenapa malas mau balik kampung, kawan2 yg lain ada yg dh balik petang tadi.. esok lusa...huhuh.. tapi ada gak yg x balik.. so bolehla temankan aku di sini..hehehe... ok sekian bye!..

4 comments:

  1. pasti lah kalau rajin pasti berjaya,.amin

    selamat menikmati masa cuti...:D

    ReplyDelete
  2. chiemood : heheh.. thanks so much.. amin...

    yup cuti di Indonesia... mau jalan2..hehe

    ReplyDelete
  3. semoga sukses yaaa kuliahnya, cepat jadi dokter :)

    cuti = libur gitu ya?? xixiix, selamat berlibur pak dokter :)

    ReplyDelete
  4. @.:diah:.

    tq diah... amin... :)

    iya.. cuti = libur..hehhee...

    ReplyDelete