21 Jan 2011

tukar gender...

lelaki???.. wanita??? pondan???.. inilah ratu pondan Thai..

lelaki mau jadi wanita, dan wanita mau jadi lelaki.... hohoh... apa mau jadi!???

GENDER IDENTITY
gender identity adalah persepsi atau kesedaran diri individu tentang dirinya sebagai lelaki atau perempuan. pembentukan gender identity ini sangat penting untuk perkembangan sex dan sikap sesuai gender seseorang.

GENDER ROLE
perilaku lelaki atau perempuan yang ditampilkan individu sesuai dengan gender yang dirasakan pada dirinya. jadi bila dia lelaki tapi merasakan dirinya wanita.. dia akan berperilaku seperti wanita dan begitu juga sebaliknya.

menurut money dan Ehrhardt (1974): gender identity sangat ditentukan dan dipengaruhi oleh bagaimana pengasuhan dan didikan seseorang tanpa mengambil kira gender sebenar seseorang. sebagai contoh pasangan suami isteri yang sangat menginginkan anak perempuan tapi mendapat anak lelaki. anak tersebut dibesarkan seperti anak perempuan termasuk dari segi pakaian. akhirnya akan terbentuk gender identity yang salah pada anak lelaki tersebut dan akhirnya akan bersifat (gender role) kewanitaan atau kepondanan... apabila identity gender ini sudah terbentuk, sangat sukar untuk diubah kembali.

TRANS SEKSUALISME
transeksualisme adalah perasaan individu untuk menjadi yang lain dari gender sebenarnya. lelaki mau jadi wanita dan wanita mau jadi lelaki. Transeksualisme inilah yang mendorong mereka melakukan pembedahan atau terapi hormon untuk menukar jantina.

TRANSVERTISME :
berbeza dengan transeksualisme, pada transvertisme seorang individu mahu menonjolkan diri dengan memakai pakain lawan jantina. lelaki berpakaian wanita dan wanita berpakaian lelaki. individu dalam kumpulan ini tidak terdorong untuk melakukan penukaran jantina. cukup dengan memakai pakaian yang berlainan sudah merasakan kepuasan.


jangan memperlakukan/mendidik anak anda yang lelaki seperti wanita dan wanita seperti lelaki. apalagi memakaikan pakaian yang berlawanan jantina. iyanya akan mempengaruhi pembentukan gender identity anak anda bila meningkat dewasa nanti... hal-hal inilah permulaan terbentuknya sifat homoseks, lesbian, dan rasa ingin menukar jantina....

peacee....hehe

~~ x da kerja lain hapdate status facebook tiap 5 minit.. hfttttt...~~

10 comments:

  1. aii.. cam knal je ayat2 tu an? kihkihkih
    tukar layout lagi ke?

    ReplyDelete
  2. Hok aloh laaa...elok2 tuhan buat jantina asal yg sempurna still mencari kecacatan dan kecelaan..

    btw..nk komen kt shoutbox tp tak jmpa..mata ni yg rabun or mmg SB tu tak ada..?:D

    ReplyDelete
  3. agak menjengkelkan la kakak2 yg pkai bikini merah tu,,he3,,xde pic lagi ke,,sy memg suka tgk pic gni2,he3

    ReplyDelete
  4. cantik owh itu transeksuals...kalah aku yg prempuan sejati. diorang sepatutnya tiada hak utk menyempurnakan kecantikan berbanding prempuan.

    @sufeenan, ada perkataan 'shout box' di tepi, click saja..=)

    ReplyDelete
  5. daun ceri : hehehe.. sumber rujukan terpercaya... aku suka tukar2 design layout..haha... masih blajar x pakar lagi design2 blog ni..hehe..

    ReplyDelete
  6. sufeenan : x bersyukur sampai sanggup tukar jantina...huhu...
    shoutbox ada kat tepi.. click saja.. hehe

    ReplyDelete
  7. wanacesh : hahaha... yg bikini merah memang cun melecun...hahaha... kalau mau picture lg banyak search google... hati2 terjumpa pict lelaki hensem tapi sebenarnya wanita...hehehe

    ReplyDelete
  8. marly : muka saja cantik..tapi ketiak nampak maskulin...haha... btw "kejelitaan adalah hak milik setiap insan".. hahaha

    ReplyDelete
  9. hai..salam perkenalan..Bw sambil baca entri2 awk..emm entri hebat & bagus..Apa kata join kontes di blog saya..mybe ble jd pemenang saper tahu kan?..weeeeeeee..

    ReplyDelete
  10. @JUNKO-EL-HIDA

    tq datang blog dan comment entri... hehe...

    ReplyDelete