24 Jan 2011

stay up!!!!



esok ada exam.... banyak nih yg x baca lagi... banyak x cover lagi... malam ni x payah tidur la.. pas tu minum nescafe/kopi bergelas gelas dan bercawan-cawan untuk menghilangkan rasa ngantuk...anda pernah melakukan ini????....hehe.. kebanyakan pernah.. apalagi student2 universiti... tremasuk aku. aku pun suka study last minute ni...hehe... time free x mau study.. bila esok exam malamnya baru rush.. kelam kabut....hoho..




tapi pernah x kejadian macm ni .. study sampai pagi.. mata jadi mcm panda.. last2 x dapat jawab exam... tengok soalan jadi blank seketika.. dalam hati " ishhh aku ada baca td ni... apasal lupa plak.. baru subuh tadi aku baca"... hehe... yup kalau jadi macm ni memang stress... dah baca tapi lupa... tengok soalan x boleh buat... rugi x tidur 1 malam....hoho...

tau x ??.. tidur tu penting..... bukan saja penting utk rehat sambil menikmati mimpi indah menari dipadang pasir bersama kajol.. tapi tidur juga penting untuk menguatkan memori. memori jangka pendek vs memori jangka panjang... atau orang kampung aku cakap short term memory dengan long term memory. time kita sedang tidur.. memori jangka pendek yang kita dapat waktu membaca notes/buku akan ditukarkan ke memory jangka panjang. jadi memori yang kita boleh ingat 1-2 jam then hilang akan disimpan lebih lama di dalam kepala hotak kita sewaktu tidur. jadi kita x mudah lupa apa yg kita baca.... so ini tips utk aku dan semua.. time malam exam dapatkan tidur secukupnya.. jadi esoknya fresh dan dapat menjawab dengan jayanya.. tapi kena lah study awal2..hehehe..

~exam petang tadi tersangat susah bagi aku... tp kawan2 aku cakap senang..haishhhh :( ...~~

2 comments:

  1. xm susah woo...

    ramai kata senang ke??? woah!

    ReplyDelete
  2. diorang cakp boleh buat... compare ngan yg blok2 sblm ni...

    tp aku still mcm susah...
    arghhhh.. stress dgr housmate bincang2 jawapan..
    hahaha

    ReplyDelete