11 Jan 2011

masalah keperibadian????... masalah jiwa???

banyak masalah keperibadian yang terjadi disekeliling kita, tak kira kita menyedarinya atau tidak. ini adalah antara masalah2 keperibadian yg sering ditemukan:

Paranoid
hidup penuh dengan kecurigaan. sering curiga tak bertempat. muka tak pernah rileks, tegang 24 jam. Peka berlebihan terhadap penolakan dan kegagalan. sangat tersinggung bila orang mengatakan "tidak" kepadanya. suka simpan dendam. suka merasa ada orang bersekongkol untk menjatuhkannya. Pertahankan diri secara berlebihan misalnya takut kena rogol sampai pakai baju 10 lapisan.

schizoid
suka menyendiri sebab rasa lebih selesa. tak biasa bersosial dengan orang lain. kurang aktiviti yang dirasakan dapat membahagiakan dirinya. tak senang bila dekat dengan orang lain. perasaan ingin jatuh cinta dan keinginan seks juga kurang. juga tidak mempedulikan pujian ataupun kecaman orang lain. balik kuliah kunci pintu bilik. x berminat join aktiviti ngan kawan2.

Dissocial
tak mempedulikan perasaan orang lain. tak bertanggungjawab dan sering melanggar peraturan. cepat rasa stress dan bersifat agresif bila terjadi sesuatu yang tak sesuai kemahuan. tak pernah menerima kesalahan diri apalagi untuk belajar dari pengalaman. sentiasa menyalahkan orang lain atas apa yang terjadi. orang macm ni keluar masuk penjara pun x kan insaf2.

Histrionik
yg ni suka mengada-ngada dan suka tarik perhatian orang ramai sebab berasa puas bila diperhatikan. kalau pakaian suka yg seksi sampai menjolok mata. pentingkan daya tarik dan kecantikan diri. pendek kata terlalu mementingkan daya tarikan fisik. merasa diri sangat cantik dan menawan.

Anankastic
org mcm ni sentiasa mau yg perfect saja. terlalu berhati-hati dan teliti. segalanya harus detail, sesuai dengan peraturan, dan mengikut jadual. agak keras kepala dan selalu memaksakan orang lain mengikut kehendaknya. janji pukul 7.00 pagi mesti on time. lambat 1-2 minit janji dikira batal. kalau tengok rumah bersepah, pinggan mangkuk x cuci lagi memang x boleh tidur. sanggup berjaga dan baru boleh tidur bila rumah dah kemas dan pinggan mangkuk dah cuci.


4 comments:

  1. Kepribadian yang bisa merusak jiwa. Tanpa ada introspeksi masalah tak akan berhendi.
    Yang harus dilakukan adalah memahami diri sendiri dengan berkaca kepada orang lain sambil menanyakan apakah diriku sudah lebih baik dari kemaren?

    ReplyDelete
  2. fatkhan : yup2.. betul2....keperibadiaan itu sudah ada sejak lahir.. tinggal pengaruh lingkungan dan asuhan ibu bapa yang mempengaruhi perkembangannya...memahami diri sendiri adalah cara yang paling baik untuk menilai sifat dan keperibadian... hehe

    ReplyDelete
  3. yg anankastic ada bbrapa org sdh sy kenal..

    ReplyDelete
  4. marly : haha... sy pun ada jugak terjumpa ciri-ciri orang mcm ni... tp paling banyak sy jumpa yang histrionik..suka cari perhatian..hehehe..

    ReplyDelete